in Κυριολογία

ο Μπέος είναι Θεός: αμαρτία (ανυπακοή) και σωτηρία (υπακοή) στον Βόλο

“Αντε γαμήσου, τραμπούκε, να μου κοπεί το χέρι που σε ψηφιζα!”

” Τι να είναι αυτό το φως που με φωτίζει για μια στιγμή και με χτυπά κατάστηθα χωρίς να με πληγώνει; Τρέμω από ρίγος και λιώνω από πυρετό: τρέμω που είμαι τόσο διαφορετικός, λιώνω γιατί του μοιάζω”

‘Αγιος Αυγουστίνος, Εξομολογήσεις, 11, 9-11 (μετ.Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου)

 

φίλες και φίλοι, καλή σας μέρα

ΔΕΝ θα δυσκολευτώ να σας αποδείξω (φιλοσοφία) ή να εκφράσω την πίστη μου (θεολογία) ότι ο Μπέος είναι Θεός·  για να είμαι πιο σαφής, και Θεός. Το μόνο που θα κάνω είναι να προσθέσω κατ΄ αρχάς σε αυτό που έγραψε ο Άγιος Αυγουστίνος ένα εδάφιο από τον Ερμή τον Τρισμέγιστο (δεν είναι συγγραφέας, συλλογή μυστικιστικών, προχριστιανικών κειμένων είναι, Λόγος Ι΄, κλείδα 25) : ” θα τολμούσαμε να πούμε ότι ο επίγειος άνθρωπος είναι θνητός θεός και ο ουράνιος θεός είναι αθάνατος άνθρωπος”.  Ο Μπέος είναι θνητός θεός, είναι και Θεός, είναι  Θεός. Και δεν  είναι Θεός και είναι  Θεός. Δεν παίζω με τις λέξεις. Μεταξύ του Φυσικού Μπέου και του Υπερβατικού Θεού υπάρχει αναμφισβήτητη ομοιότητα και ριζική ανομοιότητα –  ετερότητα, θα τη λέγαμε. Αυτή η αντιφατική συνάφεια μεταξύ του Απολύτου (του Θεού, που δεν σχετίζεται και δεν εξαρτάται κατ΄ απόλυτο τρόπο, δηλαδή από τίποτα και από κανέναν και καμιά) και του Σχετικού (του ανθρώπου, που δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς να σχετίζεται και να εξαρτάται από τη φύση και τους άλλους) είναι ο θεμέλιος λίθος όλων των ειδών της Θεολογίας που έχουν εμφανιστεί εδώ και δυο και βάλε χιλιετίες: της Καταφατικής, της Αποφατικής, του Μυστικισμού αλλά και του Αθεϊσμού. Εφ όσον ο Μπέος είναι όμοιος με τον Θεό, είναι Θεός. – Τελεία και  κάβλα, με συγχωρείτε, και παύλα.

Η μόνη διάκριση που υπάρχει μεταξυ Θεού και Μπέου είναι ποσοτική, δεν είναι ποιοτική. Ο Μπέος είναι ένας πλούσιος και ισχυρός άνδρας: ο Θεός είναι ένας Μπέος τόσο πλούσιος και τόσο ισχυρός που δεν μπορεί να υπάρξει πλουσιότερος και ισχυρότερος. Κατά συνέπεια, ο Θεός είναι εικόνα και ομοίωση του Μπέου. Ο Θεός έχει σε άπειρο, απεριόριστο βαθμό όλες τις ιδιότητες, ικανότητες και δυνατότητες του Μπέου. Εάν ο Θεός είναι τέλειος, και ο Μπέος ως Θεός είναι τέλειος. Τι να κάνουμε δηλαδή τώρα –  είμαστε χριστιανοί ή δεν είμαστε; 

ΕΡΧΕΤΑΙ τώρα ένας χριστιανός άνθρωπος, φτωχός και αδύναμος, και λέει στον χριστιανό Μπέο Θεό: άντε και γαμήσου, τραμπούκε, να μου κοπεί το χέρι που σε ψήφιζα! Όταν είπε αυτά τα λόγια ο φτωχός και αδύναμος άνθρωπος διέπραξε αμαρτία: εστράφη κατά του Θεού, εξεγέρθηκε κατά του Θεού Μπέου, τον προσέβαλε τον Θεό Μπέο, τον εξευτέλισε, τον έκανε ρόμπα! Αυτό λέγεται ανυπακοή. Η ανυπακοή είναι η κατ΄ εξοχήν αμαρτία –  δεν υπάρχει μεγαλύτερη αμαρτία από την ανυπακοή. Η ανυπακοή προς τον Θεό τιμωρείται με θάνατο. Η ανυπακοή προς την πατρίδα (εσχάτη προδοσία) τιμωρείται κατά χριστιανικό τρόπο με θάνατο· η ανυπακοή προς τον στρατό της πατρίδας εν καιρώ πολέμου (λιποταξία) τιμωρείται, κατά χριστιανικό επίσης τρόπο,  με θάνατο. Όταν κάποτε όλοι οι άνθρωποι έδειξαν δυο φορές ανυπακοή προς τον Θεό, τον Γιαχβέ και τον Δία, και ο μεν και ο δε τους έπνιξαν όλους, λίγους έσωσαν –  και θα δούμε γιατί. “ ‘Ολοι  στράφηκαν εναντίον μου . . . θα εξαφανίσω κι αυτούς και τη γη¨ λέει ο Θεός  (Γένεσις, ΣΤ΄, 13)  ” Θα πλημμυρίσω τα πάντα και θα εξαφανίσω κάθε ζωντανό πλάσμα που βρίσκεται κάτω από τον ουρανό· και όσα υπάρχουν πάνω στη γη θα πεθάνουν (ΣΤ, 17) – και το έκανε, δε μάσησε. Το ίδιο έκανε και ο Juppiter, ο Ζεύς πατήρ, όταν οι υπήκοοι εξεγέρθηκαν εναντίον του, μας λέει ο Οβίδιος στις Μεταμορφώσεις του (Βιβλίο Α΄163-312): ” όλοι οι τρόποι έχουν μεχρι τώρα δοκιμαστεί”(αλλά δεν απέδωσαν, 190, cunctus prius temptata) . . . Nunc mihi . . . perdendum est mortale genus (187-8), πρέπει εγώ τώρα να καταστρέψω (να εξολοθρεύσω) το θνητό γένος”.

Ο χριστιανός Μπέος Θεός όμως τον χριστιανό φτωχό και αδύναμο άνθρωπο που αμάρτησε, που έξεγέρθηκε, που έδειξε ανυπακοή, δεν τον σκότωσε! Καταπληκτικό! Συγκλονιστικό! Ο Μπέος Θεός δεν είναι ο Θεός της Παλαιάς Διαθήκης, δεν είναι ο οργίλος, ακρατής, εξολοθρευτής, παντοδύναμος Θεός, δεν είναι ο Θεός των Ιουδαίων, είναι ο φιλάνθρωπος και ελεήμων εγκρατής  Θεός της Καινής Διαθήκης, είναι ένας Θεός που έχει εκπολιτιστεί, εξελιχθεί, που δεν σκοτώνει, που δεν κόβει κεφάλια  με την παραμικρή αφορμή και ευκαιρία, που συγκρατεί την οργή του, την τσαντίλα του, τα νεύρα του.  Τον χαστούκισε μόνο –  δεν είναι μια σαφέστατη ένδειξη της μεγαλοψυχίας Του;

Ο χριστιανός φτωχός και αδύναμος άνθρωπος έσωσε το κεφάλι του, τη ζωή του, σώθηκε. Με το χαστούκι ο χριστιανός Μπέος Θεός επιβεβαίωσε την μεγάλη ανωτερότητα του χριστιανισμού, ότι δηλαδή είναι η αποτελεσματικότερη μέθοδος σωτηρίας. “Ο χριστιανισμός”,  γράφει ο Ετιέν Ζιλσόν (Το πνεύμα της μεσαιωνικής φιλοσοφίας, εκδ. ΠΕΚ, μετ. Χρήστος Μαρσέλλος), ” είναι κατ΄ ουσίαν μια μέθοδος σωτηρίας”.  Ο Μπέος Θεός, όπως και ο Θεός,  είναι σωτήρας.  Εγείρονται όμως κάποια ερωτήματα, ενοχλητικά θα έλεγα. Από ποιον, από τι μας σώζει ο σωτήρας; Ποιον κίνδυνο αντιμετωπίζουμε, ποια απειλή διατρέχουμε;

ΓΙΑ να εξασφαλίσουμε τις απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά, καλά μου φιλαράκια, θα πρέπει να απευθυνθούμε στα κατάλληλα πρόσωπα, σε σωτήρες δηλαδή, σε δύο κατηγορίες ανθρώπων, ισχυρών και πλουσίων: τους νταβατζήδες πορνών και τους προστάτες μαγαζιών της νύχτας. Ο νταβατζής, άνθρωπος ών,  είναι όμοιος με τον Θεό, άρα είναι Θεός, σύμφωνα με τον θεμέλιο λίθο της θεωρητικής Θεολογίας, όπως και ο προστάτης. Ο εκτελεστής, αυτός που εκτελεί συμβόλαιο θανάτου, δεν είναι χριστιανός Θεός, δεν είναι σωτήρας, είναι Θεός της Παλαιάς Διαθήκης, είναι εξολοθρευτής –  δεν θα απευθυνθούμε προς αυτόν.

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΜΕ τον κίνδυνο και την απειλή ο Θεός, ο Μπέος, ο νταβατζής, ο προστάτης να μας κόψει το κεφάλι, να χάσουμε τη ζωή μας. Ο Θεός, ο Μπέος, ο νταβατζής, ο προστάτης,  δεν φονεύουν, δεν κόβουν κεφάλια, αφήνουν το κεφάλι στη θέση του, μας σώζουν τη ζωή, είναι σωτήρες. Μας τιμωρούν και μέσω της τιμωρίας μάς προειδοποιούν: θα σωθείτε, θα σώσετε το κεφάλι σας μόνο εάν είστε υπάκουοι, εάν υποταχτείτε·   εάν ζητήσετε συγγνώμη, θα συγχωρεθείτε.  Η ανυπακοή είναι η αμαρτία, η υπακοή είναι η σωτηρία.  Ο Μπέος Θεός με την τιμωρία του, με την προειδοποίησή του, απελευθέρωσε τον φτωχό και αδύναμο χριστιανό από την αμαρτία του, του χάρισε τη ζωή. Χάρις, αυτή δεν είναι η καραμέλα στο στόμα του Αποστόλου Παύλου; Απόστολος; Ποιος τον έστειλε; Ποια ήταν η αποστολή σου; Να αποκαλύψει τη θέληση του Θεού, του δουλοχτήτη γαιοκτήμονα που είναι Θεός, όμοιος με τον Θεό, απαράλλακτος: Μόνο η υπακοή στον ισχυρό και τον πλούσιο θα σε σώσει, μόνο εάν υπακούσεις, θα εξασφαλίσεις την χάριν του Μπέου Θεού και θα σωθείς  Ένα σύντομο απόσπασμα (προς Βολιώτες [Ρωμαίους], 13, 1-5), για να δούμε ποιος είναι ο Θεός, ποιος είναι ο χριστιανισμός, ποια είναι η αποτελεσματικότερη μέθοδος σωτηρίας (η ερμηνεία δική μου, λέξεις του πρωτοτύπου μέσα σε παρένθεση λέξεις –  κι όποιος, όποια έχει κάποια απορία, ένσταση, επιφύλαξη,  εδώ είμαι): 

” Άς υποτάσσεται ο καθένας στους ισχυρούς και πλούσιους άνδρες, διότι η ισχύς προέρχεται από τον Θεό και όλες οι μορφές της ισχύος έχουν καθοριστεί από τον Θεό. Όποιος  αντιστέκεται  στους ισχυρούς και πλούσιους, στην διαταγή του Θεού αντιστέκεται  –  και όσοι αντιστάθηκαν,  θα τιμωρηθούν. Όποιος είναι υπάκουος (αγαθά έργα)  δεν φοβάται τους πλούσιους και ισχυρούς άνδρες, τους φοβάται όποιος είναι ανυπάκουος (κακά). Θέλεις να μη  φοβάσαι τον Μπέο Θεό; Να είσαι υπάκουος και θα επαινεθείς –  η ισχύς είναι όργανο (διάκονος) του Θεού για το καλό σου· εάν όμως είσαι ανυπάκουος, να φοβάσαι, δεν κουβαλάει μαζί του μαχαίρι έτσι για την πλάκα (ου γαρ εικη την μάχαιραν φέρει). Η ισχύς είναι όργανο του Θεού, εκτονώνει την οργή της (χαστουκίζει) σε αυτόν που έδειξε ανυπακοή. Για αυτό το λόγο λοιπόν είναι ανάγκη να υποτάσσεστε, όχι μόνο για να αποφύγετε την οργή του Μπέου Θεού αλλά και επειδή έχεις κατανοήσει, φτωχέ και αδύναμε Βολιώτη εργαζόμενε,  ότι αυτό είναι καλύτερο για σένα. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που πληρώνετε φόρους: το κράτος είναι υπηρέτης του Θεού και είναι αφοσιωμένο σε αυτό ακριβώς το έργο, να μαζεύει φόρους. Ό,τι πρέπει να πληρώσετε, να τα πληρώνετε: τους φόρους, τα διόδια, το φιπιά, τα πάγια, τα ενοίκια, τη συνδρομή στο κανάλι, τους λογαριασμούς της ΔΕΗ και της  κοσμοτέ. Αυτόν που πρέπει να φοβάστε και να σέβεστε, να τον φοβάστε και να τον σέβεστε. Και όποιος είναι ισχυρότερος και πλουσιότερος από σας, να αναγνωρίζετε την υπεροχή του ( τω την τιμήν την τιμήν).”

Σχολιάστε ελεύθερα!