φίλες και φίλοι, καλή σας μέρα
Σχόλιο του rudolf στο πρόσφατο σημείωμα σχετικά με τις απόψεις των παιδιών της γαλαρίας για τις αιτίες της ήττας των ‘ταξικών αγώνων’ των τελευταίων έξι ετών με παρωθεί να επανέλθω. Ο rudolf υποστηρίζει ότι η εν λόγω ομάδα δεν είναι μαρξιστές και λενινιστές, όπως έγραψα, και θα κατέληγα κι εγώ σε αυτό το συμπέρασμα εάν διάβαζα τα τεύχη που η ομάδα έχει εκδώσει.
Σήμερα θα εξετάσω την πρόταση των παιδιών της γαλαρίας για ένα συγκρουσιακό, δυναμικό, μαχητικό, διεκδικητικό κίνημα ανέργων: η πρόταση αυτή ίσως μας βοηθήσει να διαυγάσουμε τη διαφωνία μας και να συνεχίσουμε τη συζήτησή μας.
Τί θα διεκδικήσει αυτό το κίνημα ανέργων, πώς, από ποιους;
Το κίνημα ανέργων, οι άνεργοι που θα κινητοποιηθούν, που θα κινηθούν στον δρόμο, θα διεκδικήσει, δηλαδή θα απαιτήσει, θα ζητήσει, θα αιτηθεί, θα διατυπώσει και θα υποβάλλει την εξής απαίτηση, το εξής αίτημα: αύξηση και χρονική επέκταση του επιδόματος ανεργίας. Δεν θα παρακαλέσει, δεν θα ικετεύσει – θα διεκδικήσει. Για να μπορέσουμε να συνεννοηθούμε (κομμουνισμός της γλώσσας) θεωρώ άκρως απαραίτητο να διευκρινίσουμε τις σημασίες των ρημάτων διεκδικώ και απαιτώ. Ανοίγω το Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης και διαβάζω τα παρακάτω – πολύ σύντομα θα διαπιστώσετε ότι δεν πρόκειται για σχολαστικισμό:
διεκδικώ: 1α. απαιτώ , με τη χρησιμοποίηση νομικών μέσων, την κυριότητα ενός πράγματος που το κατέχει ή στο οποίο προβάλλει αξιώσεις κάποιος άλλος· β. απαιτώ κάτι ως οφειλόμενο, ως δίκαιο, χρησιμοποιώντας όλα τα υπάρχοντα μέσα 2. προσπαθώ να πετύχω κάτι ανταγωνιζόμενος κάποιον άλλον.
απαιτώ: 1. ζητώ επίμονα, φορτικά α. κάτι το οποίο θεωρώ ότι μου ανήκει δικαιωματικά β. κάτι που θεωρώ σωστό 2. για κάτι που θεωρείται τελείως απαραίτητο.
Το κίνημα των ανέργων, οι άνεργοι σε κίνηση, οι κινητοποιημένοι άνεργοι, δεν θα ικετεύσουν, δεν θα παρακαλέσουν αλλά θα διεκδικήσουν, θα απαιτήσουν χρησιμοποιώντας όλα τα υπάρχοντα μέσα, θα ζητήσουν επίμονα, φορτικά αύξηση και χρονική επέκταση του επιδόματος ανεργίας. Έχοντας επίγνωση της σημασίας των ρημάτων διεκδικώ και απαιτώ, τα παιδιά της γαλαρίας είναι υποχρεωμένα να χαρακτηρίσουν τη διεκδίκηση, την απαίτηση, άρα το κίνημα, με τα επίθετα δυναμικό και συγκρουσιακό για να ξεκαθαρίσουν ότι θα κινηθούν όχι ως συμμετέχοντες σε κάποια λιτανεία, ικεσία, παράκληση, ειρηνική διαδήλωση.
Το κίνημα θα είναι μεν διεκδικητικό αλλά δυναμικό, δεν θα είναι ειρηνικό, κατά συνέπεια θα είναι διεκδικητικό συγκρουσιακό. Θα είναι δυναμικό γιατί θα έχει έντονη δράση, δράση που θα εντυπωσιάζει, και, οπωσδήποτε, θα είναι βίαιο. Κι επειδή θα είναι βίαιο θα είναι και συγκρουσιακό, δηλαδή δεν θα αποφύγει τη σύγκρουση – εννοείται με τους κατασταλτικούς κρατικούς μηχανισμούς (ή τις παρακρατικές κατασταλτικές ομάδες).
Πριν δούμε εάν θα μπορούσε να διεκδικήσει κάτι άλλο, ή, μάλλον, και κάτι άλλο, ας δούμε σε ποιον θα απευθυνθεί για να διεκδικήσει την αύξηση και την χρονική επέκταση του επιδόματος ανεργίας: θα απευθυνθεί στο Κράτος. Μιας όμως και το Κράτος είναι ένα σύνολο μηχανισμών, έχω την εντύπωση ότι δεν θα απευθυνθεί ούτε στο Υπουργείο Παιδείας ούτε στο Υπουργείο Τουρισμού – σε κάποιο όμως υπουργείο θα πάει, δεν μπορεί να μην πάει, οφείλει να απευθυνθεί σε κάποιον. Φαντάζομαι λοιπόν μια πορεία ενός εκατομμυρίου ανέργων που είναι μαχητική, δηλαδή οι διαδηλωτές φωνάζουν δυνατά τα συνθήματά τους, προχωρούν προς το Υπουργείο Οικονομικών, ας πούμε, και μια αντιπροσωπεία των ανέργων πάει στον Υπουργό και του υποβάλλει το αίτημα, τη διεκδίκηση, την απαίτηση. Ο Υπουργός το δέχεται και τους λέει, ναι, θα το εξετάσουμε το αίτημά σας. Πότε, Κύριε Υπουργέ. Σε έξι μήνες, ενδέχεται να απαντήσει ο Κύριος Υπουργός. Μετά από έξι μήνες, ξανά μανά τα ίδια, οπότε η υπομονή των ανέργων εξαντλείται, και τα σπάνε, επεμβαίνει η Αστυνομία και ο Στρατός, και οι άνεργοι πάνε σπίτια τους και κλαμένοι και δαρμένοι. Εκτός κι αν τα σπάσουν χωρίς να πάνε να υποβάλλουν το αίτημα στον Κύριο Υπουργό – και να πάνε πάλι στα σπίτια τους και δαρμένοι και κλαμένοι.
Το ότι θα απευθυνθούν στο Κράτος για να διεκδικήσουν δυναμικά την αύξηση και τη χρονική επέκταση του επιδόματος ανεργίας δεν υπάρχει καμιά απολύτως αμφιβολία, το γράφουν ξεκάθαρα τα παιδιά της γαλαρίας (τ. 16-17, σελ. 98):
Κι όμως το κράτος εξακολουθεί να αποτελεί πεδίο κοινωνικών διεκδικήσεων. Εξακολουθεί να είναι μια στιγμή της ταξικής πάλης.
Κάπως έτσι φαντάζομαι ότι φαντάζονται το συγκρουσιακό, δυναμικό, διεκδικητικό κίνημα ανέργων. Θα απευθυνθούν οι εκατοντάδες χιλιάδες, μπορεί και πάνω από 1 εκ., στο Κράτος κι αυτό είτε θα ικανοποιήσει, θα παραχωρήσει την αύξηση και τη χρονική επέκταση του επιδόματος ανεργίας είτε δεν θα την παραχωρήσει. Εάν υποχωρήσει και την παραχωρήσει, σωθήκαμε! Εμείς οι άνεργοι θα ζούμε χωρίς να δουλεύουμε. Επειδή όμως τα παιδιά της γαλαρίας είναι βέβαια ότι δεν θα υποχωρήσει και δεν θα κάνει καμιά παραχώρηση, το κίνημα θα είναι δυναμικό και συγκρουσιακό. Θα συγκρουστεί με τις κατασταλτικές δυνάμεις του Κράτους και ενδέχεται να τις νικήσει, να τις τρέψει σε φυγή. Εάν δεν τις νικήσει, το κίνημα θα ηττηθεί. Αν τις νικήσει, αν τις τρέψει σε φυγή. οι διαχειριστές του Κράτους θα φοβηθούν και θα ικανοποιήσουν ταπεινωμένοι το αίτημα των ανέργων. Σωθήκαμε – εμείς οι άνεργοι και οι άνεργες θα ζούμε χωρίς να δουλεύουμε – οι άλλοι ας δουλεύουν· να παρακαλάνε να τους απολύσουν να ζουν χωρίς να δουλεύουν.
Αν νομίσετε ότι κάνω πλάκα, κάνετε λάθος. Μιλάω πολύ σοβαρά, καταγράφω τις λογικές συνέπειες και ακολουθίες σκέψεων και προτάσεων. Θα μπορέσουν όμως οι άνεργοι να νικήσουν τις κατασταλτικές δυνάμεις του Κράτους; Γιατί αυτό το αίτημα και όχι κάποιο άλλο; Γιατί να μην υποβάλλουν οι άνεργοι το αίτημα της μείωσης του χρόνου εργασίας ώστε και οι άνεργοι να εργαστούν και οι εργαζόμενοι να δουλεύουν λιγότερο; Να γιατί: η ικανοποίηση της απαίτησης της αύξησης και της χρονικής επέκτασης του επιδόματος ανεργίας είναι πιο εύκολη υπόθεση από ό,τι η μείωση του χρόνου εργασίας. Άλλη εξήγηση δεν βλέπω.
Τα παιδιά της γαλαρίας διαφωνούν με τις απόψεις του αναρχικού, αντιεξουσιαστικού, αυτόνομου, αντιφασιστικού χώρου, ο οποίος υποστηρίζει ότι ο προσανατολισμός, παροντικός και μελλοντικός, του Κράτους είναι η εξόντωση των ανέργων. Και γράφουν (ο.π.):
Το ζήτημα τίθεται ως εξής: αντί οι α/α/α/α να διαμαρτύρονται στα έντυπά τους ότι ως ανέργους το ‘φασιστικό’ κράτος τούς καταγράφει με σκοπό να τους ‘εξολοθρεύσει’, θα μπορούσαν καλύτερα να κινητοποιήσουν ό,τι πόρους έχουν για να βρεθούν και να οργανωθούν μαζί με τους υπολοίπους ανέργους, ν΄αρχίσουν να συνδέονται με τους υπαρκτούς ταξικούς αγώνες και να διεκδικούν δυναμικά την αύξηση και τη χρονική επέκταση του επιδόματος ανεργίας. Ένα συγκρουσιακό κίνημα ανέργων θα ήταν σήμερα μεγαλύτερη απειλή για το ‘φασιστικό’ κράτος από την έκδοση αντιφασιστικών αφισών και τη διοργάνωση ακίνδυνων αντιφασιστικών πορειών.
Θα ήταν απειλή για το Κράτος ένα συγκρουσιακό κίνημα ανέργων; Δε νομίζω. Όποια δυναμική δράση κι αν επέλεγε, δεν είναι και πολλές, οι κατασταλτικές δυνάμεις του Κράτους θα την αντιμετώπιζε αμείλικτα. Διαδήλωση με ταραχές, καταλήψεις κτιρίων – αυτά μπορεί να κάνει, τίποτα άλλο: το μόνο που μπορεί να κάνει είναι ο έλεγχος του χώρου (δρόμος, κτίρια). Η επανάκτηση όμως του ελεγχόμενου από το κίνημα ανέργων χώρου είναι για το Κράτος υπόθεση ρουτίνας. Αυτό τα παιδιά της γαλαρίας δεν μπορούν να το πάρουν ακόμα απόφαση, δεν μπορούν να το χωνέψουν και συνεχίζουν ακάθεκτοι. Δεν κάνουν τίποτα άλλο από το να γράφουν, σε καμιά περίπτωση συνειδητά, συνταγές ήττας.
Γιατί όμως μέχρι τώρα δεν έχει εμφανιστεί ένα συγκρουσιακό, δυναμικό, διεκδικητικό κίνημα ανέργων; Διότι οι άνεργοι θεωρούν ότι με αυτόν τον τρόπο δεν θα καταφέρουν απολύτως τίποτα – μόνο ξύλο θα φάνε και χημικά θα εισπνεύσουν; Είναι φοβισμένοι και αλλοτριωμένοι; Όχι, είναι σοφοί – και προσπαθούν να επιλύσουν το πρόβλημά τους όπως μπορεί ο καθένας: μείωση κατανάλωσης, βοήθεια συγγενών, αλληλεγγύη φίλων, φιλανθρωπία, εγκληματικότητα, φυγή στα χωριά, μετανάστευση, περιστασιακή εργασία. Μήπως εμφανιστεί στο μέλλον; Ούτε μία τοις εκατομμυρίοις.
Τα παιδιά της γαλαρίας έχουν στραμμένο τον εγκέφαλό τους στο παρελθόν. Το όνομα τους αναφέρεται στην προλεταριακή πλέμπα του 19ου αιώνα που παρακολούθησε το θέατρο στο Παρίσι από τη γαλαρία, πολύ μακριά από τη σκηνή – δεν βλέπανε και πολλά πράγματα. Δεν μπορούν να κατανοήσουν ότι η διαμαρτυρία, τα αιτήματα, οι διεκδικήσεις, τα κινήματα, οι κινητοποιήσεις, οι διαδηλώσεις, ειρηνικές και μη, οι ταραχές, οι εξεγέρσεις, η ένοπλη βία ανήκουν στο παρελθόν εξ αιτίας τόσο της συντριπτικής οπλικής υπεροχής του Κυρίου καπιταλιστή όσο και της τεχνοεπιστημονικής αποτελεσματικής παρακολούθησης χώρων και προσώπων. Δεν εννοώ ότι δεν θα γίνονται, ασφαλώς και θα γίνονται – εννοώ ότι θα ηττώνται σε κάθε περίπτωση. Και: ή θα αρχίσουμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά, να δούμε αν υπάρχουν άλλοι τρόποι διεξαγωγής του κοινωνικού πολέμου, ή θα συνεχίσουμε το ίδιο τροπάριο, εννοώ το τροπάριο της λατρείας του κινήματος, των ταραχών, των διεκδικήσεων, της εκδικητικής και εκτονωτικής εξέγερση.
Τα παιδιά της γαλαρίας ανήκει στην νεκροζώντανη ιστορική Αριστερά. Όσο περνάει ο καιρός θα φαίνεται όλο και πιο ξεκάθαρα ότι όσο πιο εξεγερσιακή, κινηματική, δυναμική, διεκδικητική, συγκρουσιακή είναι μια ομάδα, όπως καλή ώρα τα παιδιά της γαλαρίας, τόσο πιο αναχρονιστικές και ατελέσφορες, αναποτελεσματικές θα είναι και οι αναλύσεις τους και οι προτάσεις τους.
Η ανεργία θα είναι το πρόβλημα του 21ου αιώνα. Ως μαρξιστές, τα παιδιά της γαλαρίας θα γνωρίζουν ότι σε είκοσι τριάντα χρόνια, εάν είμαστε καλά θα τα ζήσουμε αυτά τα χρόνια, οι άνεργοι θα είναι περισσότεροι από τους εργαζόμενους. Η μόνη λύση, από τη σκοπιά των ανέργων και εργαζομένων, είναι η μείωση του χρόνου εργασίας. Είναι μια λύση που ο Κύριος καπιταλιστής δεν θα δεχτεί ποτέ των ποτών – ίσως μόνο σε κάποιες ανεπτυγμένες καπιταλιστικές χώρες: στην Ολλανδία η μερική, τετράωρη απασχόληση ξεπερνάει το 50%. Η στρατηγική του Κυρίου είναι η εξόντωση των περιττών και άχρηστων για το Κεφάλαιο πληθυσμών: το έχει κάνει πολλές φορές στο παρελθόν, δεν θα διστάσει να το κάνει και στο μέλλον.
Μια τέτοια ανεργία προφανώς θα επιταχύνει και θα γενικεύσει τη συρρίκνωση του καπιταλισμού. Η οποία, κατά τη γνώμη μου, έχει ήδη αρχίσει. Συρρίκνωση του καπιταλισμού σημαίνει ότι το Κράτος πρόνοιας θα πεταχτεί στα σκουπίδια, ότι το Κράτος δεν θα καταγράφει πια τον συσχετισμό δύναμης μεταξύ Κεφαλαίου -Εργασίας, ότι δεν θα ανέχεται αιτήματα, ότι δεν θα κάνει παραχωρήσεις, ότι το κέρδος θα παραχωρήσει τη θέση του στη βία.
Κι όλα αυτά εν μέσω τεράστιου και συλλογικά παραγόμενου πλούτου. Η προϊούσα συρρίκνωση του καπιταλισμού θα διευρύνει ολοταχώς το χάσμα μεταξύ των δυνατοτήτων της εποχής μας και της ένδειας, της σπάνης και της εξόντωσης που επιβάλλεται: εάν δεν τη ζήσουμε εμείς, θα τη ζήσουν τα παιδιά μας – εννοώ μια παγκόσμια κοινωνική επανάσταση, μια όξυνση του κοινωνικού πολέμου που θα διεξαχθεί με άλλους τρόπους, άλλες πρακτικές, άλλες αξίες, άλλες γνώσεις, άλλες αντιλήψεις.
Δες και εδω. Υπαρχει κατι ακομα στον οριζοντα που θα εκτιναξει την ανεργια. Η ααυτοματοποιηση:
http://www.globalresearch.ca/forget-zombies-the-real-threat-to-humanity-is-robots/5417183
Αγαπητέ Κύριε Δρατζίδη,
διαφωνώ παντελώς με το άρθρο σας που στρέφεται κατά των παιδιών της γαλαρίας και όσων αναφέρουν για τη δημιουργία ενός κινήματος ανέργων στην Ελλάδα.
Απ’ ότι καταλαβαίνω, τα λίγα αλλά ζουμερά πράγματα που λένε πάνω σ’ αυτήν την πολύ σοβαρή υπόθεση της ανεργίας έχουν σαν κύριο στόχο τις διαδεδομένες στο χώρο της Αυτονομίας εδώ στην Αθήνα αντιλήψεις περί δήθεν εξόντωσης των ανέργων από το κράτος. Πολύ σωστά επισημαίνουν ότι οι άνεργοι δεν εξοντώνονται αλλά χρησιμοποιούνται ως φτηνή εφεδρική εργατική δύναμη στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, μέσω των διαφόρων προγραμμάτων του ΟΑΕΔ, για να επιτευχθεί μια περαιτέρω υποτίμηση της εργασίας συνολικά – αν λάβουμε υπ’ όψιν μας τόσο αυτούς που είχαν μια σταθερή εργασία και απολύονται όσο και τους προσωρινούς που τους αντικαθιστούν. Αυτή δεν είναι μια πρωτότυπη άποψη. Είναι ευρέως γνωστή και αποδεκτή μεταξύ των άνεργων και των προσωρινών που αγωνιζόμαστε ενάντια σ’ αυτήν την υποτίμηση.
Το συγκρουσιακό κίνημα άνεργων και προσωρινών στο οποίο αναφέρονται υπάρχει στην Αθήνα αλλά σε ένα πολύ μειοψηφικό επίπεδο. Και ένας από τους λόγους που παραμένει σ’ αυτό το μειοψηφικό επίπεδο έχει να κάνει και με τις διαδεδομένες μέσα στο χώρο μαρξιστο-λενινιστικές αντιλήψεις των αυτόνομων και τις δικές σας ότι δεν υπάρχει πια ταξικός ανταγωνισμός ούτε καν σε επίπεδο στοιχειωδών διεκδικήσεων, ότι νομοτελειακά το μέλλον είναι η γενικευμένη ανεργία και η εξόντωση των περιττών μέσω ενός παγκοσμίου πολέμου αλά δεκαετία ’40 κλπ. Οπότε “ας κοιτάξουμε να γαμηθούμε κατά το ήμισυ σφίγγοντας τα κωλομέρια, δραπετεύοντας στην επαρχία για καμμιά δουλίτσα το καλοκαίρι ή ακόμα και μόνιμα, παίρνοντάς τα από τους γέρους, ανοίγοντας καμμιά ΚΟΙΝΣΕΠ” κλπ.
Εμείς οι “άνεργοι” στην πραγματικότητα είμαστε εργάτες που κινούμαστε διαρκώς μεταξύ περιόδων ανεργίας και περιόδων προσωρινής απασχόλησης πληρωμένης με ψίχουλα. Η επέκταση και αύξηση του κρατικού επιδόματος ανεργίας είναι ζωτικής σημασίας για μας γιατί θα μας επέτρεπε να διαπραγματευτούμε, ακόμα και σε ατομικό επίπεδο, από μια καλύτερη θέση με τα αφεντικά. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι και σήμερα δεν αγωνιζόμαστε για το μεροκάματο σε πολλαπλά επίπεδα.
Αναφέρω ένα μόνο παράδειγμα:
http://skya.espiv.net/2014/06/15/apologismos-alimos-kaisariani/
“Μετά από επίμονη κινητοποίηση της Πρωτοβουλίας Κατοίκων Καισαριανής και αλληλέγγυων, χορηγήθηκαν με απόφαση του Δήμου δυο μέρες άδειας τον μήνα στους 5μηνους και δικαιώθηκε κοινωφελής εργαζόμενος που ήταν μαζί μας στις 27/2 στον ΟΑΕΔ Αλίμου και προσέφυγε στην Επιθέωρηση Εργασίας Αγίας Παρασκευής ενάντια στην απόλυσή του από τον Δήμο, επειδή αρνήθηκε να απασχοληθεί σε θέση άσχετη με τα καθήκοντα του. Ο συνάδελφος λόγω της αδιάλλακτης στάσης του ίδιου και της μαχητικής παρέμβασης στη γειτονιά, την Πρωτοβουλία Κατοίκων Καισαριανής, πληρώθηκε εντέλει από τον προϋπολογισμό του Δήμου μισθούς υπερημερίας 5 μηνών στις 23/5/2014. Σημειώνουμε ότι είναι η πρώτη φορά που Επιθεώρηση Εργασίας αποκαλεί “κοινωφελή” εργαζόμενο «μισθωτό», ενώ πέρυσι αρνιόταν να απαντήσει σε σχετικές καταγγελίες, αφού θεωρούσε ότι ως «ωφελούμενοι» δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητές της. Μέσα από τον εκεί «επιμέρους» αγώνα καταδείχθηκε ότι οι φορείς που εκμεταλλεύονται ανέργους/ες μπορούν, αν τους ασκηθεί πολιτική πίεση, να ικανοποιήσουν μερικά από τα αιτήματά μας, ερχόμενοι σε κόντρα με το μνημονιακό κέντρο”,
όπως αναφέρεται στο κείμενο των συντρόφων από όπου και το παραπάνω απόσπασμα.
Αυτό το μικρό δείγμα έμπρακτης αμφισβήτησης του ρόλου που μας επιφυλάσσουν είναι ενδεικτικό νομίζω της πολλαπλής κατεύθυνσης που έχει πάρει μέχρι τώρα η δραστηριότητά μας.
Καταλαβαίνω ότι για έναν μαρξιστή-λενινιστή όπως εσάς που αρέσκεται να κινείται στη σφαίρα των καταστροφολογικών/μελλοντολογικών σεναρίων και της ενατενιστικής θεώρησης της ζωής μια τέτοια δραστηριότητα σας φαίνεται φτωχή.
Δικαίωμα του καθενός να πιστεύει ό,τι θέλει. Από τη στιγμή όμως που αρθρογραφεί δημοσίως είναι υπόχρεωσή του να επανέρχεται στα καταστροφολογικά και συνομωσιολογικά σενάρια που κατασκευάζει και να κάνει ενώπιον των αναγνωστών του την αυτοκριτική του. Παρατήρησα ότι καταπίνετε αμάσητα όχι μόνο τα ντετερμινιστικά-μαρξιστικά σενάρια για το μέλλον της εργασίας αλλά και τα σενάρια που διακινούνται μέσα από τα κομματικά γραφεία και αφορούν την πολιτική συγκυρία.
Σε πρόσφατο άρθρο σας με τίτλο: «Μήπως τους φυλάκισαν (και) για να εκλεγεί Πρόεδρος Δημοκρατίας;» διαβεβαιώνατε με ύφος χιλίων καρδιναλίων ότι χάρη στη θετική ψήφο των χρυσαυγιτών η κυβέρνηση θα κατάφερνε να εκλέξει Πρόεδρο της Δημοκρατίας και να παραμείνει στη θέση της. Σήμερα που το αποτέλεσμα σας διαψεύδει και έχει γίνει γνωστή η κομματική προέλευση αυτών των φημών και ο στόχος τους (σύμφωνα με το φύλλο της 27ης Δεκεμβρίου της Εφημερίδας των Συντακτών «οι διαρροές περί της μεταστροφής των βουλευτών της Χ.Α. ή των μισών εξ αυτών διακινήθηκε από κάποιους από το ίδιο το κόμμα που επιθυμούν την απομάκρυνση του σημερινού πρωθυπουργού») έχω ακόμα περισσότερους λόγους να αμφιβάλλω όχι μόνο για τις μαντικές σας ικανότητες που αφορούν στο μέλλον της ανθρωπότητας αλλά και για τις διανοητικές σας ικανότητες που αφορούν σε μια στοιχειώδη εκτίμηση της πολιτικής συγκυρίας.
Αλλά αυτά είναι τα αποτελέσματα της αντιφασιστικής ιδεολογίας που τόσο εύστοχα κριτικάρουν τα παιδιά της γαλαρίας στο πρόσφατο τεύχος τους.
Ας είμαστε ανοιχτοί απέναντι στα διεκδικητικά κινήματα, κύριε Δρατζίδη, όσο μειοψηφικά κι αν είναι και στον πλούτο των δυνατοτήτων που ενυπάρχει μέσα στην καθημερινή συγκρουσιακή πραγματικότητα.
Μετά τιμής,
Κώστας Παππάς
Διάβασα την άποψη σου φίλε Κώστα ,ελπίζω να μην θεωρήσεις οτι θέλω να σε προσβάλλω επειδή σου γράφω στον ενικό.Απο οτι κατάλαβα πάντως απο το ύφος της γραφής σου μπορεί κάποιος να ειρωνευτεί κάλλιστα χρησιμοποιώντας τον υποκριτικό κατα την γνώμη μου πληθυντικό ευγενείας,πράγμα το οποίο σιχαίνομαι. Ως προς την άποψη σου τώρα, δεν υποτιμώ καθόλου την μαχητικότητα και την πάλη,αλλα γιατι να αποκλείουμε τον συγκερασμό τους σε μια πρώτη φάση ισως -που σημαίνει οτι πρέπει να επαναορίσουμε σταδιακά έννοιες λεξεων οπως εργαζόμενος, άνεργος,μισθωτός, για να μην αναφερόμαστε πλέον στην ύπαρξη κάποιου ο οποίος για να ζήσει η να επιβιώσει εστω,πρεπει να ανταλλάξει μέρος απο την ζωή του σε κάποιον άλλο και αυτός δεν ειναι άλλος από το Αφεντικό και αν το αποφασίσουμε ειμαι βέβαιος ότι μπορούμε να διαγράψουμε αυτήν την λέξη και ότι αυτη αντιπροσωπεύει και να προτάξουμε αλλες οπως την αλληλεγγύη, την κοινοκτημοσύνη – με την αυτοοργάνωση και την παραγωγή σε όποιο μέτρο ειναι αυτό δυνατό,με το λιγότερο δυνατό υπάρχον κεφάλαιο και να παράξεις απο την ντομάτα που τρως,τα εργαλεία που χρειάζεσαι, εως να δημιουργήσεις το πρώτο, γιατί οχι, ελεύθερο σχολείο, πάντα εξω, οσο αυτό είναι δυνατόν ,από τον καθεστωτικό τρόπο εφαρμογής.Νομίζω οτι ο ρεαλισμος δεν αποκλείει και το όνειρο. Σιγουρα ουτε φαίνεται ουτε ειναι εύκολο,αλλα δεν βλέπω να υπάρχει και αλλος τρόπος,μόνη προυπόθεση είναι το να ξεκουνηθούμε από την βόλη μας και να αντιμετωπίσουμε τον φόβο. Εκτός κι αν συνεχίσουμε να επιλέγουμε, να δούμε για πόσο ακόμη, την σιγουριά της στάνης.Ευχαριστώ για τον χρόνο σας.Α. Παναγιωτίδης